بيائيد از اين لحظه هر كاري كه مي توانيم براي كاهش تصادف انجام دهيم. رانندگي تعيين كننده ترين لحظات زندگي است ، در اين لحظات به هوش و متمركز باشيم. هيچگاه و تحت هيچ اجباري وقتي خواب آلود يا عصباني هستيم رانندگي نكنيم. با افزايش آگاهي خود و اطرافيان مي توانيم گام هاي موثري در كاهش تصادف هاي خانمانسوز برداريم.

چطور می توانم بفهم كه من می توانم خلاق باشم يا هستم (به قلم زنده یاد استاد دکتر آروندی)

 چطور می توانم بفهم كه من می توانم خلاق باشم يا هستم

هر آدم زنده ای كه روی كره ی خاكی تنفس می كند قابلیت خلاق بودن را دارد. هركدام از ما شخص منحصر به فردی است كه توان آفرینندگی را دارد.... و این هم ناشی از ماهیت وجود انسان است. در واقع، هركدام از ما نمونه هایی از افراد خلاق هستیم.
همه افراد می توانند خلاق باشند منتها آنهایی كه به عنوان خلاق شناخته می شوند، آگاهی هایی دارند كه دیگران از آن بی بهره اند. به نظر می رسد اشخاص خلاق قادرند بیشتر روی قالب های فكری خود متمركز شده و ایده های بزرگ را شكار كنند. آنهایی كه از قدرت خلاقیت خود استفاده نمی كنند نمی دانند كه چگونه این كار را انجام دهند یا حتی نمی دانند كه چنین چیزی ممكن است.
افراد خلاق می توانند به راحتی ابتدا تفكر روی موضوعی را آغاز كرده و بعد آن را فراموش كنند.
در عین حال كه ذهن آنان هنوز روی آن موضوع مشغول است. بعداً اشخاص درباره موضوعاتی اندیشه ی مجدد داشته و ذهن آنان می پرسد: "معذرت می خواهم، من روی این موضوع فكر می كردم در حالی كه تو در حال انجام كاری بودی در حالی كه من چند ایده دارم. آیا می خواهی از آنها باخبر شوی؟" افراد غیر خلاق نمی دانند كه ذهن آنان در حال كار برای آنان است حتی زمانی كه به آن توجهی ندارند. آنها در واقع نمی دانند كه از چه چیزی بی اطلاعند.
عوامل بسیاری هستند كه بر خلاقیت افراد تأثیر می گذارند. این به آن معنی نیست كه خلاقیت هرفرد روز به روز یا حتی ساعت به ساعت تغییر می كند. بلكه اغلب پنداشته می شود كه برخی افراد اغلب مواقع از دیگران خلاق تر هستند. البته دلایل بسیاری برای این حقیقت كه بر هرحال برخی افراد خلاق ترند، وجود دارد.
الف- بدون توانایی مورد نیاز برای انجام كار خلاق، بعید است شخص كاری را انجام دهد. تنها قادر بودن به انجام كاری لزوماً به معنای انجام قطعی كار توسط وی نیست. اینجاست كه محققین روی انگیزه های افراد تأكید می كنند.
ب- صرف نظراز توانایی های یك شخص، احتمال به انجام رساندن كاری برای فردی كه انگیزه ی كافی برای انجام آن ندارد، بسیار كم است.
ج – نهایتاً موقعیت های محیطی می تواند بر خلاقیت فرد یا گروهی از افراد تأثیر داشته باشد.
د- اگر شما حتی یكبار راه حلی نوآورانه برای مساله ای خاص اندیشیده اید، باید قدر خود را به عنوان فردی خلاق بدانید. حال اگر این رفتار را منظماً مثلا هر روز تكرار كردید، آن وقت می توانید خود را رسماً "فرد خلاق" بنامید. با كاربرد عملی، توان شما در ایجاد راه حل های بدیع و مفید در مسایل و موقعیت های مشكل به نحو بارزی تقویت می شود.
یك جنبه شخصیت خلاق فرد عبارتست از تعداد ایده های نویی كه او می سازد. شخص خلاق نه فقط به تدبیر ایده های خوب می پردازد، بلكه قادر است ایده های متعددی اندیشیده، آنها را بكاود و بعد به ثبت آنها بپردازد. اگر شما احساس می كنید كه می خواهید قدرت خلاقیت خود را بسنجید می توانید به یك متخصص در این زمینه مراجعه كنید. اما نكته مهم اینست كه توجه داشته باشید قدرت خلاقیت می تواند فرا گرفته شود، بهبود داده شده و در طی زمان رشد بیابد.

هرگونه کپی برداری از مطالب فوق، بدون ذکر نام مؤلف و سایت، غیر مجاز است و پیگرد قانونی دارد.

 

آمار بازدید

628951
امروز
دیروز
بازدید کل
123
187
628951