بيائيد از اين لحظه هر كاري كه مي توانيم براي كاهش تصادف انجام دهيم. رانندگي تعيين كننده ترين لحظات زندگي است ، در اين لحظات به هوش و متمركز باشيم. هيچگاه و تحت هيچ اجباري وقتي خواب آلود يا عصباني هستيم رانندگي نكنيم. با افزايش آگاهي خود و اطرافيان مي توانيم گام هاي موثري در كاهش تصادف هاي خانمانسوز برداريم.

فائق آمدن بر مشكلات روزمره به كمك خلاقيت (به قلم زنده یاد استاد دکتر آروندی)

فائق آمدن بر مشكلات روزمره به كمك خلاقيت


چگونه می توانیم بر مشكلات روزمره ای كه خلاقیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد غلبه كنیم؟ به عنوان مثال مراقبت از كودكان، نگهداری بزرگسالان، شغل های كاذب، بیماری ها و مانند آنها.
سعی كنید برای خود زمان تفكر و مكان ویژه ای برای اندیشه داشته باشید. این موقعیت می تواند گوشه ای از یك اتاق در خانه باشد كه شما می توانید در آن جا آرام گرفته و به نوای یك موسیقی ملایم گوش فرا دهید؛ می تواند خرید یك مخزن انبساط یا به كار گیری آن باشد؛ می تواند دویدن آرام صبحگاهی باشد؛ یا پرداختن به یوگا؛ مراقبه (Meditation)؛ روش "تای-چی" یا شیوه های دیگر ایجاد آرامش ذهنی و تمركز باشد.
با فعالیت های كودكان درگیر شوید؛ درخواهید یافت برخی اسباب بازی ها فرآیند تفكر خلاق شما را رشد می دهند. پازل های چیدنی، قطعات خانه سازی، نقاشی ، نقش بازی كردن، صرف صحبت و سوال پرسیدن، همه وهمه، كمك بسیاری به اندیشه و عمل خلاق هستند.
اگر به بازی كردن به عنوان یك سرگرمی بنگرید، این فعالیت می تواند مهارت های خلاقه و توان حل مشكلات شما را بهبود بخشد. انواع بسیاری از بازی ها وجود دارد كه اندیشه ی روشن یاب و تفكر خلاق را رشد می دهد؛ تفحص در مینیاتورها، بازی های روی صفحه، بازی های كامپیوتری و شبیه سازی ها (Simulations) و مانند آنها از این قبیل هستند. در این فعالیت ها، معمولاً رفتار خلاق تری به چشم می خورد.
مسایل و مشكلات روزمره را برای خلاق بودن به كار گیرید. اگر بتوانید چیزهای ساده و یكنواخت و خسته كننده را برای خود به عنوان یك موضوع بازی بنگرید آنگاه موضوع خسته كننده به نظر شما جالب می آید. این درست است كه در زمان هایی ممكن است انسان روی موضوعی نتواند كار جدیدی بیندیشد، اما بسیار بعید است كه در طول یك روز نتوان فعالیتی را برای خود نو و جدید كرد. به عنوان نمونه ی مشخص از نگهداری كودكان می توان گفت تشویق و ترغیب خلاقیت كودكان و خود شما می تواند در این كار مورد توجه باشد. اگر روی این موضوع متمركز شوید، این كار در كمك كودكان به شناخت خویش و توان نهفته در آنان می تواند بسیار جالب باشد. خلاقیت موجود در كودكان را شناخته و از آن در به كار گیری راه حل های بدیع و جدید در مسایل معمول زندگی روزانه بهره بگیرید.
مشكلات زندگی را می توان به این شكل نو نگریست كه آنها اموری هستند كه نیاز به توان خلاقیت انسان دارد. این امور تكراری و خسته كننده روزمره بهترین موقعیت ها را برای انسان در جهت خلاق شدن فراهم می كند. در واقع، كلیه ی مسایل یك هفته ی خود را لیست كنید، خواهید دید در حل بسیاری مسایل خلاقانه عمل كرده اید. ابتدا ما معمولاً تمایلی به عنوان كردن این نكات نداریم. حتی ممكن است انسان به خود بگوید كه اموری را كه انجام می دهد به هیچ وجه خلاقانه نیست. و ممكن است انسان این را باور خود داشته باشد.
برای بیشتر ما، غلبه برمشكلات و لازمه های زندگی روزمره یك تلاش مهم و بزرگ است. اما درست در زمانی كه می خواهیم خورو خواب راحت داشته باشیم، نیازمند آنیم كه خلاقیت خود را به تحرك وا داریم. آیا نمی توان در هر روز ساعتی را به بررسی و تفحص در استعدادهای خویش اختصاص داد و مسیر خلاقیت خویش را یافت؟
آزاد كردن انرژی های خلاقه در مسایل و امور روزمره بستگی بسیاری به توجه آگاهانه انسان دارد: در جامعه و امور پرتنش، ما به خوبی روش تمركز و دقت روی هر موضوع را فرا نمی گیریم; موضوعاتی كه با آنها درگیر هستیم. مراقبه (Meditation) می تواند یك راه مناسب برای دقتمندتر كردن انسان و در نتیجه، خلاق تر كردن وی باشد.
شنیده ام در اتاق انتظار مطب یك پزشك تعدادی پیچ و مهره های بزرگ وجود دارد و هیچكدام از بیماران از معطل شدن خود گله ای نداشته اند.
اگر می خواهید تمدد اعصاب و آرامش (Relax) داشته باشید .... می توانید به ماهیگیری بروید.
یاد بگیرید كه با هر فعالیت خود، تخیل و تجسم را بیامیزید، تا از استعدادهای خلاقه ی خود در بهبود زندگی روزمره بهره بگیرید.

هرگونه کپی برداری از مطالب فوق، بدون ذکر نام مؤلف و سایت، غیر مجاز است و پیگرد قانونی دارد.

 

آمار بازدید

627389
امروز
دیروز
بازدید کل
16
406
627389