بيائيد از اين لحظه هر كاري كه مي توانيم براي كاهش تصادف انجام دهيم. رانندگي تعيين كننده ترين لحظات زندگي است ، در اين لحظات به هوش و متمركز باشيم. هيچگاه و تحت هيچ اجباري وقتي خواب آلود يا عصباني هستيم رانندگي نكنيم. با افزايش آگاهي خود و اطرافيان مي توانيم گام هاي موثري در كاهش تصادف هاي خانمانسوز برداريم.

پايه های رفتار خلاق (2) : بسنده نكردن به موفقيت های قبلی (به قلم زنده یاد استاد دکتر آروندی)

 پايه های رفتار خلاق (2) : بسنده نكردن به موفقيت های قبلی


در درس گذشته، نخستین مورد از پایه های رفتار خلاق را بررسی كردیم و دیدیم كه ویژگی مشترك تقریباً تمام خلاقان موفق، روحیه ی مناسب آنها بوده است. این ویژگی عامل اصلی ادامه ی فعالیت های آنان و دست نكشیدن از ایده های خود تا رسیدن به نتیجه بوده است. ویژگی مشترك دیگر خلاقان موفق آن است كه آنها با دستیابی به نتیجه ی دلخواه در یك مورد بسنده نكرده و غالباً در یك رشته یا در زمینه های متفاوت اندیشه ی خود را سیلان داده و دست به فعالیت می زنند. نمونه ی بارز آنرا می توان در عالم و فیلسوف بزرگ ابوعلی سینا یافت. این دانشمند فرزانه در زمینه های گوناگونی اندیشه و فعالیت داشت و معمولاً اورا درگیر در جستجوی یافتن ایده های جدید و اثبات ایده های قبلی می یافتند. این ویژگی مختص خلاقان بزرگ نیست. اگر به اطرافیان خود بنگرید به راحتی می توانید مصداق این حقیقت را بیابید. قدری در رفتار آنهایی كه به نظر شما خلاق ترند تأمل كنید آیا آنان صرفاً روی یك موضوع یا در یك رشته ی خاص فعالیت كرده یا می كنند؟ آیا افراد خلاقی را كه می شناسید در موارد گوناگونی ایده نداشته اند؟
علت اینكه غالب خلاقان موفق این ویژگی را دارند چیست؟ واقع آنست كه برای فرد خلاق به نتیجه رسیدن و موفق شدن مهم است اما مهمتر از آن، نفس كار و اندیشه ی خلاق و فعالیت بیشتر است. این گرایش سبب می شود او دائماً در فكر اندیشه و كار خلاق بوده، در این مسیر دست به نوآوری های جدید بزند.
اگر دقت كرده باشید نوآوران در هر جا كه باشند سعی در ایجاد ایده های نو دارند. در محیط كار، افراد خلاق معمولاً در حالی كه حتی دیگران از نامناسب بودن شرایط روانی محیط كار گله دارند، برای مسایل گوناگون راه حل پیشنهاد می كنند. این رفتار تا حدود بسیاری معلول پایه های تفكر آنان است. چنین افراد خلاقی مایلند هرچه بیشتر ایده ها و افكار خود را به جامعه یا همكاران ارائه كنند. چنین اشخاصی نه فقط در یك رشته ی خاص بلكه معمولاً در زمینه های متنوع یا متفاوتی ایده های نو ارائه می دهند. این واقعیت نشان می دهد كه برای فرد خلاق، اندیشه و فعالیت مستمر و بهبود دائمی اصل مهمتری است تا موفق شدن و نتیجه گرفتن صرفاً در یك مورد خاص. این وضعیت در زندگی تمام خلاقان نیز مشاهده شده است.
آنچه كه لویی پاستور را در كار و فعالیت های خلاقانه اش هدایت می كرد، نه اصرار بر موفقیت در یك تحقیق خاص، بلكه بینش او در كمك به جامعه انسانی بوده است. خود وی می گوید:"شرافت و عظمت واقعی متعلق به كسانی است كه بیشتر به بشر خدمت كرده و رنج های موجود افراد را كمتر ساخته باشد... در هر حرفه ای كه هستید نه اجازه دهید به بدبینی های بی حاصل آلوده شوید و نه بگذارید بعضی لحظات تأسف بار كه برای هر كسی پیش می آید، شما را به یأس و ناامیدی بكشاند.... نخست از خود بپرسید من برای یادگیری و خود آموزی چه كرده ام. سپس همچنان كه پیشتر می روید بپرسید من برای كشورم چه كرده ام. و این پرسش را آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادی بخش و هیجان انگیز برسید كه شاید سهم كوچكی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشته اید. اما هر پاداشی كه زندگی به تلاش هایمان بدهد یا نه، هنگامی كه به پایان تلاش هایمان نزدیك می شویم همه ما باید حق آن را داشته باشیم كه با صدای بلند بگوییم من آنچه در توان داشته ام، انجام داده ام."
به این ترتیب به نظر می رسد اندیشه و كار و رفتار خلاق اساساً پایان و انتهایی ندارد. تنها با ادامه كار خلاق است كه انسان می تواند به موفقیت پایدار دست یابد. نگارنده فردی را می شناسد كه برای خود سهمیه خلاقیت و نوآوری تعیین كرده است. او با خود عهد كرده كه حداقل تعداد معینی ایده نو در هر زمینه ای كه به نظر می آورد، در هر هفته بیندیشد. آن فرد یك انسان معمولی است با كار و زندگی و مشكلات روزمره دیگر افراد در شرایط فعلی گذران روزگار می كند.
-    بنابراین : یك ویژگی مشترك خلاقان موفق، بسنده نكردن به موفقیت های قبلی و دائماً به دنبال ایده های جدید بودن است. همواره سعی كنید به نقاطی فراتر از یك مورد خاص و نوآوری مشخص بنگرید. سعی كنید به زمینه های گوناگونی كه می اندیشید، همه ی آنها را تحت یك بینش كلی و منظور نهایی بنگرید. توجه داشته باشید كه شما لزوماً نباید هر روز یك چند مورد نوآوری ارائه دهید. كافیست برای خود سهمیه ی خلاقیت در نظر بگیرید. برای آغاز می توانید با حداقل ماهی یك فكر نو آغاز كنید. ایده های نو به وجود آمده خود را همراه با تاریخ آنها در كنار هم یادداشت و نگهداری كنید.
•    پاسخ دهید:  - به نظر شما آیا خستگی و یكنواختی بر روحیه ی كسی كه دائماً در اندیشه ی نوآوری باشد عارض نمی شود؟ دلایل خود را بیان كنید.
-    تاكنون در زندگی موردی داشته اید كه برای اندیشه روی آن برنامه تعیین كنید؟ آیا آن مورد از مقوله ی خلاقیت برای شما مهمتر بوده است؟
•    اندیشه كنید : ضمن در نظر گرفتن وقت فراغت فكری برای خود طی یك هفته ی آینده، بررسی مختصری روی گذشته خود از نظر نوآوری هایی كه بروز داده اید، داشته باشید. اگر هیچ گونه نوآوری هم در گذشته ی خود نمی بینید، به آینده بیندیشید و حداقل 5 رشته یا زمینه را كه در مورد آن می توانید فكر كنید در نظر بگیرید. این زمینه ها می تواند مسایل خانوادگی، نكات حرفه ای و مانند آنها باشد. سهمیه ی كلی برای اندیشه خود را تعیین كنید.

هرگونه کپی برداری از مطالب فوق، بدون ذکر نام مؤلف و سایت، غیر مجاز است و پیگرد قانونی دارد.

 

آمار بازدید

627402
امروز
دیروز
بازدید کل
29
406
627402