بيائيد از اين لحظه هر كاري كه مي توانيم براي كاهش تصادف انجام دهيم. رانندگي تعيين كننده ترين لحظات زندگي است ، در اين لحظات به هوش و متمركز باشيم. هيچگاه و تحت هيچ اجباري وقتي خواب آلود يا عصباني هستيم رانندگي نكنيم. با افزايش آگاهي خود و اطرافيان مي توانيم گام هاي موثري در كاهش تصادف هاي خانمانسوز برداريم.

نقش کمربند ایمنی


عدم آگاهي؛ شايع‌ترين علت نبستن کمربندايمني
آمارها حاکي از آن است که مهم‌ترين علت نبستن کمربند ايمني، آگاهي نداشتن گروه‌هاي مختلف مردم از خطرات مربوط به آن است. بديهي است اگر رانندگان و ديگر سرنشينان خودرو بدانند که مهم‌ترين علت مرگ و مير در تصادفات «خون‌ريزي‌هاي مغزي» است و بستن کمربند ايمني موثرترين عامل در جلوگيري از وارد آمدن ضربه به سر و خون‌ريزي‌هاي مغزي و مرگ و مير حاصل از آن است، بدون شک قانون استفاده از کمربند ايمني را رعايت خواهند کرد.

بايد توجه داشته باشيد که بسياري از صدمات وخيم و مرگبار مغز و نخاع ممکن است ظاهرا با شکستگي استخوان جمجمه همراه نباشند، بلکه ضربه ابتدايي وارده به سر مي‌تواند سبب صدمه به بافت مغزي و با کمي تأخير باعث ورم مغز و خون‌ريزي و درنهايت سبب اختلال هوشياري، اغما و مرگ شود.


صدمات نخاع
در هنگام تصادفات فشار زيادي به ستون فقرات، خصوصا ستون فقرات گردن وارد مي‌شود. اگر فردي کمربند ايمني نبندد ممکن است دچار شکستگي مهره‌ها، دررفتگي مفاصل بين مهره‌اي و يا خم شدن بيش از حد گردن به جلو شود. سرعت زياد و يا برخورد شديد دو اتومبيل به يکديگر گاهي به حدي سبب خم شدن گردن مي‌شود که مي‌تواند موجب شکستگي مهره‌هاي گردن شود لذا بستن کمربند ايمني با جلوگيري از شکستگي مهره‌هاي گردن از ميزان مرگ و مير مصدومان و ساير اختلالات مربوط به آن خواهد کاست. شکستگي مهره‌هاي گردني مي‌تواند موجب فلج دست‌ها و يا گاهي حتي فلج کامل دست‌ها و پاها و نيز افزايش احتمال مرگ و مير شود. بستن کمربند ايمني با جلوگيري از وارد شدن ضربه به سر و ديگر نواحي بدن از صدمات مغزي، پارگي کبد و طحال و پرت شدن سرنشين يا راننده به خارج از اتومبيل و در نتيجه مرگ آنان جلوگيري مي‌کند.

بستن کمربند ايمني و صدمات اعضاي بدن
بستن کمربند ايمني يک ضرورت انکارناپذير است زيرا طبق آمار موجود در برخي از کشورها از هر 100 هزار وسيله نقليه 340 راننده يا سرنشين زندگي خود را از دست مي‌دهند. اين آمار در کشور سوئد به 44 نفر مي‌رسد که نشان مي‌دهد آمار مرگ و مير ناشي از رانندگي در اين کشور 8 برابر کمتر از ساير کشورهاست. علت اصلي مرگ در يک سانحه رانندگي به بيرون پرت شدن راننده يا سرنشينان خودرو است. اگر فرد بر اثر تصادفات رانندگي به بيرون اتومبيل پرت شود، احتمال مرگ او 5 برابر افزايش مي‌يابد. دومين علت صدمات شديد و مرگ در سوانح رانندگي برخورد سر و بدن مصدوم با اشياي سخت از قبيل داشبورد، درها و ساير قسمت‌هاي اتومبيل است. به اين ترتيب بستن کمربند ايمني سبب مي‌شود تا فرد به بيرون از اتومبيل پرت نشده و از برخورد سرنشينان خودرو با اشياي سخت داخل اتومبيل جلوگيري مي‌کند و به اين ترتيب شانس بروز صدمات و مرگ و مير سرنشينان را کاهش مي‌دهد.


آيا فقط راننده خودرو بايد کمربند ايمني ببندد؟
اکثر تصادفات رانندگي موجب مي‌شود تا اتومبيل به‌طور ناگهاني متوقف شود و به همين دليل صورت سرنشيني که در سمت راست و جلوي اتومبيل نشسته است به داشبورد برخورد کند. اين برخوردها اکثرا موجب نوعي شکستگي در صورت مي‌شود که در آن يک‌سوم مياني صورت از جمله بيني و گونه‌ها به عقب جابه‌جا مي‌شود. در واقع اگر شدت ضربه زياد باشد، سقف جمجمه کاملا از قسمت‌هاي پايين صورت جدا مي‌شود. اين صدمات گرچه راننده را نيز تهديد مي‌کند اما به جهت وجود فرمان اتومبيل، راننده به ندرت دچار اين نوع صدمات مي‌شود، اما احتمال شکستگي دنده‌ها و ضربه به جناغ سينه و در نتيجه قلب و ريه‌ها در رانندگان بيشتر است. در حدود 65 درصد رانندگان مصدومي که در همان صحنه حادثه جان مي‌سپارند پارگي قلب وجود دارد. همه اين موارد با بستن کمربند ايمني تا حد زيادي کاهش مي‌يابد. بستن کمربند هم توسط راننده و هم توسط ساير سرنشينان خودرو ارزش زيادي دارد.


کمربند ايمني و کودکان
فرزندان ثمره زندگي ما هستند. آيا مي‌دانيد که حوادث مهم‌ترين علت مرگ و مير کودکان 1 تا 4 ساله هستند و مهم‌تر اينکه نيمي از اين موارد را حوادث رانندگي تشکيل مي‌دهد؟ شايد براي شما جالب باشد که بدانيد سقوط از ارتفاع (25 تا 30 درصد) و سوختگي‌ها (10 تا 15 درصد) در رده دوم و سوم علل مرگ و مير کودکان قرار دارند. نبستن کمربند ايمني براي کودکان نيز بسيار خطرناک است. براي درک اهميت اين موضوع به مثال واقعي زير توجه کنيد. اگر کودکي سرنشين خودرويي باشد که فقط با سرعت 60 کيلومتر بر ساعت در حال حرکت است و تصادف کند، ضربه‌اي به او وارد مي‌شود که معادل ضربه‌اي است که در اثر افتادن همان کودک از طبقه سوم يک ساختمان رخ مي‌دهد. بنابراين کودکان خردسال نيز حتما بايد در صندلي‌هاي ويژه مجهز به کمربندهاي ايمني مخصوص که در صندلي نصب مي‌شود، بنشينند. پس بياييد تا با بستن کمربند ايمني علاوه بر حفظ جان خود، فرهنگ استفاده از اين وسيله ايمني مهم را به کودکان خويش بياموزيم.

برنامه ملي آمريکا براي بستن کمربند ايمني

مقامات آمريکايي يک اقدام ملي براي تشويق رانندگان به بستن کمربند ايمني را آغاز کرده‌اند. به گزارش هلث‌دي اين کارزار با نام «کمربندت را ببند وگرنه جريمه مي‌شوي» به وسيله انجمن ايمني بزرگراه‌ها و سازمان ملي ترافيک بزرگراه‌ها به قصد فشار آوردن بر افرادي که کمربند ايمني را در حين رانندگي نمي‌بندند، انجام مي‌شود....
قرار است از ماه آينده در سراسر آمريکا مناطق اجباري براي بستن کمربند ايمني و محل‌هاي بازرسي ايجاد شود تا هر راننده‌اي که کمربند ايمني نبسته است، متوقف و جريمه شود.
مقامات دولتي مسوول اين اقدام مي‌گويند که اين برنامه پليسي هيچ استثنايي برنمي‌دارد و تبليغات در اين موارد از اين هفته آغاز خواهد شد.
در برخي از ايالت‌ها قرار است از وب‌سايت‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي مانند فيس‌بوک و توييتر براي کمک به انتشار پيام در اين مورد استفاده شود.
همچنين شماري از ايالت‌ها روي کنسول‌هاي بازي‌هاي ويديويي مانند ايکس‌باکس آگهي خواهند گذاشت، در حالي‌که در برخي از ايالت‌هاي ديگر از پخش برچسب‌ها، کارت‌هاي هديه و کوپن‌ها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي براي جلب توجه مردم به ايمني رانندگي استفاده خواهد شد.
هدف از اين برنامه کاهش ميزان مرگ و مير در ميان سرنشينان خودروهاي مسافري است که به گفته مقامات اغلب در نتيجه استفاده نکردن از کمربند ايمني است.
اقداماتي مانند کارزار فوق در آمريکا باعث شده است که ميزان استفاده از کمربند ايمني از 58 درصد در سال 1994 به 84 درصد در سال 2009 برسد. تنها در سال 2008 کمربند ايمني جان 13 هزار و 250 نفر را در تصادفات رانندگي نجات داد.
با اين حال هنوز 55 درصد مرگ و ميرها در حوادث خودروهاي مسافري در سال 2008 ميلادي شامل افرادي مي‌شد که در زمان حادثه کمربند ايمني خود را نبسته بودند.
اين ارقام در مورد مرگ و مير در تصادفات شبانه بالاتر بوده است. دوسوم از 12 هزار سرنشين خودرويي که در سال 2008 ميلادي در آمريکا در تصادفات شبانه فوت کرده بودند، کمربند ايمني نبسته بودند.

چرا بستن كمربند ایمنی خودرو لازم است؟

تین نیوز: وقتی اتومبیلی با سرعت هشتاد کیلومتر در ساعت به مانعی برخورد می‌کند:
در 2 صدم ثانیه: سپر در هم می‌شکند. اتومبیل فشاری برابر سی برابر وزن خود را تحمل می‌کند.
در 4 صدم ثانیه: راننده و سرنشینان هر کدام با فشاری برابر 2 تن به جلو پرتاب می‌شوند.
در 5 صدم ثانیه: بدن راننده با همان نیروی 2 تنی با فرمان اتومبیل برخورد می‌کند.
در 7 صدم ثانیه: سرنشین جلوئی به داشبورد می خورد
در 9 صدم ثانیه: سر سرنشینان به شیشه اتومبیل برخورد می‌کند
در یک دهم ثانیه: سرنشینان عقب نیز به سرنشینان جلو می‌پیوندند!
یادتان باشد که هنوز 90 درصد ثانیه اول باقی مانده....
کمربند ایمنی را ببندید چه در جلو نشسته‌اید و چه در عقب ماشین، چه در مسافت‌های کوتاه درون شهری، و چه در مسافرت‌های بلند جاده‌ای.

بستن كمربند ايمني60 درصد احتمال آسيب به صورت را در تصادفات كاهش مي‌دهد

سلامتيران: رييس بخش جراحي فك و صورت بيمارستان شريعتي گفت: «بستن كمربند ايمني 60 درصد، كيسه هوايي تعبيه شده در اتومبيل 25 درصد و استفاده توام از آنها 85 درصد، احتمال آسيب‌هاي وارد شده به ناحيه فك و صورت را در هنگام تصادفات جاده‌اي كاهش مي‌دهد.»
دكتر محمد بيات، دبير علمي چهارمين كنگره بين‌المللي جراحان دهان و فك و صورت ايران با بيان اين مطلب گفت: «يكي از مسايل و مشكلاتي كه در حال حاضر در بخش‌هاي اورژانس بيمارستان‌ها شاهد آن هستيم، مراجعه مصدومان ناشي از حوادث رانندگي است كه دچار شكستگي‌ها و آسيب‌هاي جدي در ناحيه فك و صورت شده‌اند.» وي با بيان اينكه مهم‌ترين آسيب‌هاي وارد شده در اين افراد ناحيه چشم، راه‌هاي تنفسي، سيستم جونده و دندان‌هاي فرد است، افزود: «برخي از اين صدمات مانند آسيب‌هاي وارد شده به چشم به نابينايي فرد منجر مي‌شود و گاهي اوقات ميزان اين آسيب‌ها و منهدم شدن صورت چنان شديد است كه بازسازي آن تقريبا غير ممكن است. به عنوان مثال، آسيب وارد شده به ظاهر صورت، مي‌تواند شرايط زندگي اجتماعي بيمار را مختل كند، به طوري كه فرد ديگر نمي‌تواند به زندگي عادي خود برگردد. بنابراين رعايت موارد پيشگيري از اين گونه صدمات، مانند استفاده از كمربند ايمني و كيسه هوايي براي رانندگان اتومبيل و همچنين كلاه ايمني براي موتور سواران و دوچرخه سواران بسيار ضروري است.

کمربند ايمني

استفاده از کمربند ايمني يکي از مؤثرترين راهکارهاي برقراري ايمني در جاده است که تا به حال بيش از هر مداخله ديگري جان انسان ها را نجات داده است .
استفاده نکردن يا استفاده نامناسب از کمربند ايمني و ديگر شرايط ايمني در جاده مانند صندلي هاي ويژه کودک و صندلي هاي نگهدارنده ( بوستر Booster ) در خودرو از علل مهم مرگ و مير آسيبهاي ناشي از سانحه هاي جاده اي هستند .
ميزان استفاده از کمربند ايمني در کشورهاي مختلف ، با توجه به وضع قوانين ، اجرا و پشتيبانی از آن ها متفاوت است .
سال ۱۹۹۵ در ميان کشورهاي اتحاديه اروپا ، ميزان استفاده از کمربند ايمني در صندلي جلو خودرو بين ۹۲٪ -۵۲٪ و در صندلي عقب خودروها بين ۸۰٪ -۹٪ متفاوت بوده است .
در کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه ميزان استفاده از کمربند ايمني بسيار پائين تر است .
بر اساس مطالعه اي در کنيا فقط ۱٪ مجروحان تصادف ها از کمربند ايمني استفاده کرده بودند .
در آرژانتين فقط ۲۶٪ سرنشينان صندلي جلو از کمربند ايمني استفاده مي کنند .
استفاده نکردن از کمربند ايمني يکي از عوامل مرگ و مير در جاده هاست . کارآيي کمربندهاي ايمني به نوع و شدت سانحه و نحوه نشستن فرد به هنگام حادثه بستگي دارد .
در نتيجه بستن اصولی کمربندها ، خطر مرگ و مير در سانحه ها حدود ۶۱٪ کاهش مي يابد .
در سانحه هاي جاده اي منجر به مرگ ، نسبت به تردد هاي معمولي ، به طور قابل توجهي تمايل به بستن کمربند کمتر بوده است . به عنوان مثال ، حدود ۹۰٪ از رانندگان فنلاندي از کمربند ايمني استفاده مي کنند اما در سانحه هاي منجر به مرگ اين رقم حدو ۵۵٪ بوده است .
مردان جوان در رانندگي به بستن کمربند ايمني تمايل کمتري دارند و در نتيجه بيشتر نيز دچار سانحه مي شوند .
بستن کمربند ايمني در سانحه هايي که خودرو واژگون مي شود و يا در سانحه هاي شاخ به شاخ و همچنين سانحه هاي با سرعت کمتر بيشترين کاربرد را دارد .
اجباري کردن استفاده از کمربند ايمني در افزايش و کاهش آسيبها راه حل مؤثري است . با استفاده از کمربند ايمني مي توان خطر آسيبهاي جدي و کشنده را ۶۵-۴۳٪ کاهش داد. استفاده از کمربندهاي ايمني بيشتر از هر وسيله ديگر در تصادف هاي شاخ به شاخ مؤثرند و اجباري کردن آن بسيار مقرون به صرفه است . اين تصادف ها ، شايع ترين نوع بوده و در بيشتر موارد به بروز آسيبهاي شديد در ناحيه سر منجر مي شوند .
قانون گذاري استفاده از وسايل ايمني بايد با اجراي دقيق قوانين به منظور کارآيي هر چه بيشتر همراه باشد .
در کشور کره ميزان استفاده از وسايل ايمني از ۲۳٪ به ۹۸٪ افزايش يافته است . اين افزايش درمدت زمان کمتر از يک سال به دنبال بسيج ملي پليس با تبليغات گسترده و همچنين دوبرابر کردن جريمه هاي مربوط اتفاق افتاده است .
قوانين مناسب ، روشتن و خوب توجيه شده ،‌در خصوص اجباري نمودن بستن کمربند ايمني در عموميت هر چه بيشتر استفاده از آن مؤثر است . در روستاهاي فرانسه و کانادا پذيرش قوانين مربوط به کمربند ايمني در طول يک سال از زمان اجراي برنامه ها به ميزان ۱۵-۱۰٪ افزايش يافته است .
اجراي اوليه ( که خودرو راننده فقط به علت نبستن کمربندايمني متوقف مي شود ) کارآيي بيشتري دارد تا اجراي ثانويه ( که راننده به دنبال ارتکاب خطاي ديگري مجبور به توقف مي شود ) .
قانون استفاده از کمربند ايمني در کشورهاي توسعه نيافته هم چنان فراگير نشده و روز به روز با افزايش ترافيک اهميت بيشتري مي يابد .
براي ترغيب مردم به استفاده از کمربند ايمني ، راه حل هايي فني ارائه شده است که هم اکنون در خودروها به کار مي روند . به اين طريق مي توان اميداور بود که بيش از ۹۰٪ سرنشينان از کمربند ايمني استفاده کنند .
اگر به سلامت خود علاقه داريد ،‌در هنگام رانندگي حتماً کمربند ايمني را ببنديد .
در کشور ايران نيز بر اساس قانوني که در سال ۱۳۶۷ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد . آيين نامه اجرايي آن در سال ۱۳۷۹ از سوي هيأت وزيران ابلاغ شد . بستن کمربند ايمني اجباري شد و
پليس با کساني که قانون را نديده بگيرند برخورد قانوني مي کند .
کليه دارندگان خودرو در سطح کشور مکلفند وسايل نقليه خود را به کمربند ايمني استاندارد جهت استفاده راننده و سرنشين رديف اول مجهز نمايند .
بستن کمربند ايمني براي سرنشينان رديف اول وسايل نقليه در حال حرکت در بزرگراه هاي درون شهري ،‌ کمربندها و جاده هاي بين شهري الزامي است .
خطر نبستن كمربند ایمنی باز شدن كیسه هوای خودرو در تصادفات رانندگی ، خطر آسیبهای نخاعی را در افرادی كه كمربند ایمنی نبسته اند، افزایش می دهد.
به گزارش سلامت نیوز ، محققان دانشگاه پیتزبورگ با بررسی همه تصادفات رانندگی در مدت 4 سال دریافتند ، بستن كمربند ایمنی مهمترین عامل محافظت از سرنشینان خودرو است.
بر اساس این بررسی ، افرادی كه كمربند ایمنی نبسته اند ، هنگام باز شدن كیسه هوای خودرو در تصادفات رانندگی بیش از افرادی كه خودروی آنان كیسه هوا ندارد ، آسیب می بینند.
محققان بر اساس این بررسی به همه افراد توصیه می كنند ، هیچگاه بستن كمربند ایمنی را فراموش نكنند .

نبستن كمربند ايمني شايع‌ترين تخلف رانندگي در ايران
ايسنا: رييس مركز اجراييات پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تا 15 خرداد ماه شش ميليون و 256 هزار قبض جريمه در كشور براي رانندگان متخلف صادر شده است، گفت: «آمارها نشان مي‌دهد که اعمال قانون و صدور برگ‌هاي جريمه در سال جاري 9/8 درصد افزايش داشته است.»
سرهنگ جهانگيري بيشترين برگ‌هاي جريمه صادر شده را به نبستن كمربند ايمني مربوط دانست و گفت: «از ابتداي سال جاري تاكنون حدود 4/1 ميليون برگ جريمه تنها براي نبستن كمربند ايمني صادر شده است.»
وي با بيان اينكه صدور قبوض جرايم الكترونيكي و پرداخت الكترونيكي از اولويت‌هاي نيمه اول سال جاري است، گفت:
«در اين روش با دستگاه pda جرائم ثبت خواهد شد و تخلف راننده ظرف 24 ساعت وارد سيستم خواهد شد كه اجراي اين طرح به زودي در كشور آغاز مي‌شود.»

كمربند ايمني جان شما را نجات مي دهد
نتايج تحقيقات دانشمندان دانشگاه ويسكانسين ميلواكي حاكي است، احتمال مرگ به دنبال تصادف در كساني كه كمربند ايمني خود را نمي‌بندند حتي در صورت زنده رسيدن آنها به بخش اورژانس بيشتر است.
به گزارش رويترز، اين دانشمندان با بررسي23 هزار و920 بيمار تصادفي بستري دربخش اورژانس كه 5 هزارو300 نفر آنها كمربند ايمني خود را نبسته بودند دريافتند، احتمال مرگ اين افراد و همچنين نيازآنها به درمان طولاني مدت دربيمارستان 3 برابر بيشتر از كساني است كه كمربند ايمني خود را مي بندند. احتمال آسيب شديد به سر، ستون فقرات، شكم وديگر مناطق بدن در كساني كه كمربند خود را نمي بندند، بيشتر است.

استفاده از كمربند ايمني در تصادفات رانندگي نجات بخش است
نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد حتي زماني كه مجروحان تصادفات رانندگي زنده به اورژانس مي‌رسند احتمال مرگ افرادي كه كمربند ايمني نبسته‌اند بسيار بيشتر از كساني است كه از كمربند ايمني استفاده كرده‌اند.
به گزارش رويترز هلث از نيويورك، محققان با بررسي ‪ ۲۴هزار مجروح سوانح رانندگي كه به اورژانس بيمارستانها انتقال يافته بودند دريافتند احتمال مرگ كساني كه كمربند ايمني خود را نبسته بودند در بيمارستان سه برابر افرادي است كه كمربند بسته بودند.
به گفته "شان آلن" و همكارانس از دانشكده پزشكي "ويسكانسين" در "ميلووكي"، در واقع قربانيان سوانح رانندگي كه كمربند ايمني نبسته‌اند بيش از دو سوم بيماراني را تشكيل مي‌دهند كه در اورژانس بيمارستان‌ها جان خود را از دست مي‌دهند.
علاوه بر اين، محققان دريافتند رانندگان و سرنشينان خودرو كه از كمربند ايمني استفاده نمي‌كنند سه برابر آنهايي كه كمربند ايمني مي‌بندند براي درمان‌هاي بيشتر پزشكي در بيمارستان بستري مي‌شوند.
درمان فقط ‪ ۲۰درصد بيماراني كه كمربند ايمني نمي‌بندند در بخش اورژانس موفقيت‌آميز است.
اين نتايج از بررسي حدود ‪ ۲۳هزار و ‪ ۹۲۰شهروند اهل ويسكانسين كه در اثر سوانح رانندگي در سال ‪ ،۲۰۰۲در اورژانس بيمارستان‌ها تحت درمان قرار گرفتند بدست آمده است.
حدود ‪ ۵هزار و ‪ ۳۰۰تن از قربانيان حوادث رانندگي موقع وقوع سانحه كمربند ايمني نبسته بودند. همچنين احتمال اينكه فردي كه كمربند ايمني نبسته باشد مرد باشد يا مشروبات الكلي نوشيده باشد بيشتر است.
علاوه بر ميزان بالاي مرگ و مير، سرنشينان خودروهايي كه كمربند ايمني نمي‌بندند، با افزايش خطر آسيبهاي شديد به ناحيه سر، ستون فقرات، شكم و ديگر قسمتهاي بدن روبرو هستند.
به گفته محققان، نتايج اين تحقيق بر اجراي قوانين جدي‌تري در زمينه استفاده از كمربند ايمني تاكيد مي‌كند.
تحقيقات نشان مي‌دهد هنگامي كه حوزه قضايي وارد عمل مي‌شود ميزان استفاده از كمربند ايمني 15 ‪ درصد افزايش مي‌يابد و شمار مجروحان و تلفات سوانح رانندگي كاهش مي‌يابد

نقش کمربند ایمنی در حوادث رانندگی

حوادث ناشي از رانندگي نقش مهم و حساسي در تحميل زيانهاي سنگين اجتماعي و فردي در جوامع كنوني ايفا مينمايند . امروزه كمتر خانواده اي است كه از اينگونه سوانح آسيبي نديده باشد . بدون شك زيانبارترين اين صدمات مربوط به تلفات انساني و معلوليت هاست كه گذشته از اثرات مخربي كه بر خانواده دارد ، لطمات جبران ناپذيري نيز بر پيكره جامعه وارد مي كند . اينگونه است كه اتخاذ تمهيدات و تصميمات فوري در راستاي حفظ سلامت و ارتقاي ايمني رانندگان و سرنشينان وسايل نقليه بمنظور كاستن از اين زيانها ضروري مي نمايد يكي از راهكارهاي افزايش ايمني رانندگان و سرنشينان وسايل نقليه در تصادفات رانندگي ، استفاده از كمربند ايمني است . بر اساس مطالعات صورت گرفته در خصوص توزيع جراحات ناشي از تصادفات در بدن افراد،40% از ناحيه سر، 30%از ناحيه بالاتنه ، ۱۵ % از ناحيه دستها و ۱۵ % از ناحيه پاها دچار جراحت شده اند . بدين ترتيب تأثير استفاده از كمربند ايمني در مهار و ايمني سر و بالاتنه اين افراد به ميزان ۷۰ % از صدمات مغزي،نخاعي و داخلي آنان خواهد كاست .آمارهاي مرتبط با كمربند ايمني در اروپا و آمريكا : الف- در سال ۲۰۰۴ عمده تلفات در گروه سني زير ۴۴ سال بدليل صدمات مغزي و نخاعي بوده است . ب - سالانه ۳۵ هزار نفر در آمريكا در اثر تصادفات رانندگي جان مي بازند كه در صورت استفاده از كمربند ايمني ، ۵۰ % آنان يعني ۱۷۰۰۰ نفر از بين نمي رفتند . پ - استفاده كامل و صحيح از كمربند ايمني باعث كاهش ۵۰ درصدي جراحات و كاهش ۶۰ الي ۷۰ درصدي تلفات در حوادث رانندگي ميگردد

نگاهي به سير تکاملي کمربند ايمني خودروها

اعتماد: يکي از مسائلي که در صنعت خودروسازي همواره مورد توجه مهندسان قرار داشته، ايمني سرنشينان است. از اختراعاتي که نقشي تعيين‌کننده در اين راه ايفا کرده و مي‌کند، کمربند ايمني سه‌نقطه‌يي است که پنجاه سال پيش به بازار عرضه شد.
هنگامي که در سال 1976 در آلمان استفاده از کمربندهاي ايمني براي سرنشينان رديف جلو در خودروها اجباري شد، بحث‌هاي زيادي درباره‌ی فوايد و اهميت آن درگرفت، اما در اين دوران درباره‌ی نقش کليدي اين اختراع مهم در حفظ جان سرنشينان خودروها ترديدي نيست و اجباري بودن استفاده از کمربندهاي ايمني در تمامي کشورهاي عضو اروپا شاهدي است بر اين مدعا. البته سال‌هاي زيادي طول کشيد تا بستن کمربند‌ايمني براي رانندگان و ديگر سرنشينان خودروها به امري عادي بدل شود.

آغاز راهي دشوار
طراحي و ساخت کمربندهاي‌ايمني در صنعت خودروسازي سابقه‌يي طولاني دارد. در دهه‌ی 40 ميلادي حتي شماري از شرکت‌هاي امريکايي کمربندهاي ايمني دونقطه‌يي (مانند کمربند ايمني هواپيماهاي مسافربري) را در برخي از مدل‌هاي خود نصب کردند. شرکت «فورد» در سال 1955 کمپيني براي تبليغ و ترويج کمربندهاي‌ايمني به راه انداخت، اما اين تلاش‌ها با توجه به واکنش سرد و منفي خريداران خودرو فروکش کرد، به طوري که شمار کارخانه‌هاي توليدکننده‌ی اين نوع کمربندها در امريکا تا سال 1958 از 125 کارخانه به تنها هشت کارخانه کاهش يافت.
شرکت سوئدي «ولوو» از همان اواسط دهه‌ی 50 ميلادي در پي راه‌کارهايي بود تا آسيب‌ديدگي‌هايي را که سرنشينان خودرو بر اثر تصادف متحمل مي‌شوند، تا حد ممکن کاهش دهد. يکي از اين راه‌حل‌ها ساخت کمربندي دونقطه‌يي بود که بر خلاف کمربندهاي معمول آن دوره نه از روي لگن که به صورت اريب از روي سينه سرنشين خودرو رد مي‌شد. اين طرح پس از آزمايش‌هاي اوليه کنار گذاشته شد، چون خطر مصدوميت اعضاي داخلي بدن و خونريزي‌هاي داخلي بر اثر بستن کمربند بيش‌تر بود تا جراحت‌هايي که بر اثر تصادف به سرنشين وارد مي‌آمد.

سه نقطه‌ی جادويي
گام تعيين کننده در عرصه‌ی طراحي و توليد کمربندهاي ايمني اما در سال 1958 برداشته‌شد و آن هم استفاده از سه نقطه‌ی اتکا به جاي دو نقطه‌ی اتکا بود. مخترع اين طرح «نيلس بوهلين» مهندس سوئدي بود که تا سال 1958 در صنايع هواپيماسازي از جمله در زمينه‌ی طراحي و ساخت صندلي‌هاي ويژه‌ی خلبانان فعاليت داشت. «گونار انگلاو» که رياست شرکت معروف «ولوو» را در آن دوران برعهده داشت و يکي از نزديکان خود را در سانحه‌ی اتومبيل از دست داده‌بود، در سال 1958 «بوهلين» را به عنوان مهندس ايمني استخدام کرد و به او اين امکان را داد که ايده‌هاي خود را تحقق بخشد. «بوهلين» به سرعت به اين نتيجه رسيد که قسمت بالا و پايين بدن را با دو کمربند مجزا، از ايمني لازم برخوردار سازد. او در عين حال بر آن بود که بستن کمربند ايمني با استفاده از تنها يک دست ميسر شود. اين مهندس خلاق در همان سال 1958 طرح کمربند سه نقطه‌يي را با اين ويژگي به ثبت رساند؛ کمربند ايمني به شکل V از روي لگن و قفسه‌ی سينه سرنشين رد مي‌شد و در قفلي که در کنار صندلي تعبيه شده‌بود، قرار مي‌گرفت. شرکت «ولوو» اگرچه اين اختراع را به نام خود به ثبت رسانده‌بود، اما به سرعت آن را از انحصار خود خارج کرد تا همه‌ی شرکت‌هاي خودروسازي بتوانند از اين اختراع بهره‌مند شوند و در پيشبرد و تکامل آن سهيم شوند. البته «ولوو» در سال 1959، يعني 50 سال پيش به عنوان اولين شرکت خودروسازي، دو مدل از اتومبيل‌هاي خود را به کمربندهاي ايمني سه نقطه‌يي مجهز کرد.
شايسته‌ی توجه آن‌که شرکت «ولوو» از همان آغاز کار به اين نتيجه رسيده‌بود که صندلي‌هاي رديف عقب خودرو را نيز به کمربند مجهز سازد. البته تا اواسط دهه‌ی 60 ميلادي طول کشيد تا اين شرکت بتواند نظر مثبت رانندگان و خريداران اتومبيل را در مورد محاسن و مزاياي کمربند ايمني جلب کند. کمربند ايمني تسمه‌يي محرک است که نيم‌تنه‌ی بالاي هر يک از سرنشينان را تحت کنترل و مهار خود قرار مي‌دهد تا در صورت کاهش ناگهاني سرعت يا توقف آني خودرو که شايد از ترمز شديد يا برخورد با جسم ديگري يا حوادث ديگر رانندگي باشد، سرنشينان از صندلي خود جدا نشده و تا جايي که ممکن است از اصابت آنان به شيشه جلو يا ساير قسمت‌هاي داخل يا پرتاب شدن آن‌ها به خارج جلوگيري شود.

بزرگ ترين ناجي در سوانح رانندگي
کمربند ايمني سه‌نقطه‌يي طي 50 سال گذشته ناجي شماره‌ی يک جان سرنشينان در سوانح رانندگي بوده‌است. اين‌که اين اختراع ساده و در عين‌حال سرنوشت‌ساز تاکنون جان چه تعداد از انسان‌ها را نجات داده، با توجه به نبود آمار و ارقام دقيق مشخص نيست، اما کارشناسان اين رقم را بيش از يک ميليون نفر برآورد مي‌کنند.
به گفته‌ی کارشناسان 75 درصد از کساني که در پي سانحه‌ی رانندگي از اتومبيل به بيرون پرت مي‌شوند، جان خود را از دست مي دهند. بستن کمربند ايمني نه تنها از بروز چنين رويدادي جلوگيري مي‌کند، بلکه خطر جراحت‌ها و آسيب‌ديدگي‌هاي بسيار سنگين و مرگ‌بار را به ميزان 50 درصد کاهش مي‌دهد. در کشورهاي اروپايي بستن کمربند ايمني سبب کاهش شمار کشته‌شدگان سوانح رانندگي به ميزان 40 درصد شده‌است. در سال 2005 ميلادي نزديک به دوازده هزار سرنشين خودرو به خاطر بستن کمربند ايمني از سوانح رانندگي جان سالم به‌در‌بردند.
ميزان استفاده از کمربند ايمني در کشورهاي جهان کاملاً متفاوت است، براي نمونه در جزيره‌ی ساخالين که به روسيه تعلق دارد، تنها 8/3 درصد از سرنشينان خودرو کمربند ايمني مي‌بندند. بالاترين ميزان به کارگيري کمربند ايمني را مي‌توان در کشورهاي صنعتي و مدرن جهان مشاهده‌کرد. بين 90 تا 99 درصد سرنشينان رديف جلو در خودروها و بين 80 تا 89 درصد سرنشينان رديف عقب در اين کشورها از کمربند‌ايمني استفاده مي‌کنند.

فرهنگ سازي هشداردهي و ترس از جريمه شدن
اگرچه در کشورهاي صنعتي جهان به‌کارگيري کمربندايمني ديگر معمول شده، اما تا جا افتادن اين امر ساده، تلاش‌ها و اقدامات پيگير و حتي نه‌چندان مردم‌پسند لازم بوده‌است، مانند وضع جريمه‌ی نقدي براي کساني که از بستن کمربند‌ايمني خودداري مي‌کنند.
در برخي از کشورها از جمله ايران شايد اين ترس از جريمه‌شدن بوده که متخلفان «ضدکمربند» را به استفاده از اين وسيله‌ی نجات‌دهنده واداشته تا باور به اهميت و نقش اين وسيله در نجات جان سرنشينان. طبق آيين‌نامه‌يي که در سال 1384 شمسي به تصويب رسيد، بستن کمربند‌ايمني براي سرنشينان رديف جلو در ايران اجباري شده‌است. مسئولان هم‌اکنون در تلاش برداشتن گام بعدي هستند. «عليرضا اسماعيلي» رئيس پليس راه کشور در گفت‌وگويي با مهر خواستار اجباري شدن کمربند ايمني براي صندلي عقب خودرو شد. به گفته‌ی وي سرنشنيان صندلي عقب خودرو 30 درصد از قربانيان تصادف‌هاي جاده‌يي را تشکيل مي‌دهند. درخور توجه آن‌که خبرگزاري ايرنا در روز 17 مهرماه امسال با اشاره به تازه‌ترين آمار سازمان‌هاي بين‌المللي گزارش داده نرخ سوانح جاده‌يي در ايران 20 برابر ميانگين جهاني است. طبق اين گزارش سوانح رانندگي در ايران سالانه به مرگ حدود 28 هزار نفر و معلول شدن 300 هزار نفر مي‌انجامد. از اين رو استفاده‌ی روزافزون از کمربندهاي ايمني مي‌تواند تاثيري بسيار در کاهش شمار قربانيان داشته‌باشد. آمار و تجربه‌هاي ديگر کشورها در اين زمينه به خوبي نشان‌دهنده‌ی اين امر است؛ براي نمونه دولت کاستاريکا از اواسط سال 2003 تا اواسط سال 2004 اقدامات و کمپين‌هايي تبليغاتي در راه فرهنگ‌سازي به‌اجرا گذاشت و با اعمال کنترل و نظارت بيش‌تر در جاده‌ها موفق شد ميزان استفاده از کمربندهاي‌ايمني را در عرض يک سال از 24 درصد به 82 درصد برساند. در کره‌ی‌جنوبي نيز وضع جريمه‌هاي نقدي، تشديد کنترل‌هاي خياباني و درعين‌حال اجراي برنامه‌هاي تبليغاتي سبب شد ميزان استفاده از کمربند هاي‌ايمني حتي از 23 درصد به 98 درصد افزايش يابد.

استفاده از کمربند ایمنی از دیدگاه پزشکی قانونی

متأسفانه همه روزه شمار فراوانی از هم میهنان ما به دلیل وقوع تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و یا دچار صدمات جسمانی می‌گردند.به گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال 1386 ،22918نفر به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادندو 245418 نفر نیز به نوعی دچار آسیبهای جسمی ناشی از آن گردیده اند ، لذا با توجه به نقش موثر استفاده از کمربند ایمنی در کاهش آسیبهای ناشی از تصادفات وسایل نقلیه ، دلایل و توجیهات علمی مبنی بر ضرورت استفاده از آن ارائه می گردد.

کمربند ایمنی:

کمربند ایمنی چیست؟ یک وسیله محافظتی مناسب جهت جلوگیری از جابجایی ناگهانی سرنشین اتومبیل بدنبال توقف یا برخورد با مانع ویا افزایش شتاب ناگهانی اتومبیل در برخورد از عقب است. بررسی‌ها نشان داده است که استفاده از کمربند ایمنی صدمات جدی و مرگ و میر ناشی از برخورد داخلی با بدنه ماشین و یا پرت شدن به خارج از آن را به میزان 25-20% کاهش می‌دهد. که امروزه در وسایل نقلیه ، انواع گوناگونی از کمربندهای ایمنی بکاربرده می‌شود .

استفاده از کمربند ایمنی چگونه میزان صدمات رانندگی را کاهش می‌دهد؟

کمربند ایمنی با چند مکانیزم اصلی سبب کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات می‌گردد:

الف- مانع برخورد سر و صورت به شیشه جلو شده و از پرتاب راننده به خارج اتومبیل جلوگیری می‌کند.

ب- افزایش زمان تأثیر نیرو، بگونه ای که ، کمربند ایمنی زمان تأثیر ضربه و وارد آمدن نیرو بر بدن را بیشتر می‌کند و در نتیجه از میزان تأثیر آن به صورت آنی کاسته می‌شود.

ج- کمربند ایمنی باعث پخش شدن نیرو در سطحی وسیع از بدن می‌گردد بگونه‌ای که در صورت نبستن کمربند ایمنی و برخورد سر به شیشه جلو نیروی پرتاب در محل تماس سر و شیشه متمرکز می‌شود پس نیروی زیادی در سطحی کوچک وارد می‌شود ولی در صورت استفاده از کمربند همین انرژی در سطح وسیعتر (سطح کمربند) پخش شده وشدت آسیبها را کاهش می‌دهد.

نکاتی که باید هنگام استفاده از کمربند ایمنی به آن توجه کرد:

1. تنظیم یا کاربرد اشتباه کمربند صدماتی برای انسان ایجاد می‌کند.

2. در زنان حامله استفاده از کمربند ایمنی ممکن است به رحم و جنین فشار آورده و صدماتی را ایجاد نماید بنابراین استفاده از آن باید با نظر و مشورت پزشک باشد.

3. در کودکان تنها راه مطمئن استفاده از صندلی‌های مخصوص و مناسب است که به صندلی ماشین وصل می‌شود و امکان دارد از صدمات وارده بکاهد و سایر روشها من جمله استفاده از کمربند ایمنی بزرگسالان و نشستن در صندلی جلو و آغوش مادر خطرناک است.

سخن آخر:

ذکر مجدد این نکته ضروری است که اصول اساسی جهت کاهش صدمات ناشی از تصادفات رانندگی موارد زیر میباشد:

1- استفاده از وسیله نقلیه مناسب

2- وجود جاده‌های مطابق استاندارد

3- رانندگی با تمرکز و احتیاط کافی

4- رعایت قوانین رانندگی و اصول ایمنی در میان آحاد جامعه

نتیجه گیری:

کمربند ایمنی وسیله‌ای مفید، مناسب و ضروری جهت پیشگیری از حوادث رانندگی است و لازم است بستن آن در آغاز رانندگی به صورت یک عادت همیشگی درآید. آنچه برای یک رانندگی مطمئن و مصون از صدمات جانی و مالی لازم است فرهنگ رانندگی مناسب، رعایت قوانین و مقررات، احترام به حق تقدم دیگران، استفاده از وسایل نقلیه سالم و اصلاح ساختار جاده‌ها و معابر می‌باشد. برای یک زندگی بهتر و خالی از آسیبهای جانی و مالی ناشی از تصادفات ، صحیح و اصولی رانندگی کنیم.

منبع : وبلاگ سیدنبی میر حسینی

آمار بازدید

621458
امروز
دیروز
بازدید کل
100
208
621458